Oacceptabelt att Trafikverket flyttar fram och fördyrar prioriterat gång- och cykelprojekt i Vellinge.

Det planerade cykelstråket är viktigt både för turismen, för miljön och för den personliga hälsan. Nu vill Trafikverket skjuta upp projektstarten och öka kostnaderna. Vi moderater kan inte acceptera detta agerande och därför kräver vi nu genom Carina Wutzler i en skrivelse till Trafikverket att ursprunglig tidplan- och kostnadsplan ska följas.

Stråket, som är uppdelat i tre delar mellan Höllviken och Stavstensudde, är en viktig del i hela gång- och cykelnätet för Skånes kust och behövs för att utveckla cykelturismen och cykelpendlingen. Idag är stråket otryggt att cykla på då det färdas drygt 3000 fordon per dygn, varav 7 % av dessa är tung trafik på sträckan. Det finns inte någon vägren att cykla på och hastigheterna är höga. Trots detta väljer många att cykla längst sträckan på grund av den storslagna naturupplevelsen lägst kusten. Åtgärden är en del av Region Skånes cykelvägsplan, för Vellinge kommun är detta  gång- och cykelstråk prioriterat och vi har budgeterat för att ta hälften av kostanden i projektet där andra hälften bekostas av Trafikverket.

Enligt en åtgärdsvalsstudie 2015 som kommunen var delaktig i, framkom att sträckan skulle delas in i tre etapper, Höllviken-Fredshög, Fredshög-Skåre och Skåre-Stavstensudde. Varav första etappen skulle påbörjas 2017. Åtgärdsvalsstudien angav både en tydlig kostnadsberäkning och tidsplan som vi baserade vår moderata investeringsbudget på.

Trafikverket skickade i slutet av september ut ett avtalsförslag till Vellinge och Trelleborg, som även innefattas i projektet, att skriva på där det framkom att både tidsramen och budgeten var ändrad. Trafikverket skriver i sitt avtal att produktionen ska påbörjas först 2021 och notan ska hamna på flera miljoner över beräkningarna.

Vi moderater har under en längre tid  drivit arbetet med utbyggt gång- och cykelnät i hela kommunen och vi anser att det är helt oacceptabelt att Trafikverket hanterar ett prioriterat gång- och cykelprojekt, som dessutom påverkar två kommuner, på detta sätt. Åtgärdsvalsstudien är nyligen framtagen och aktuell, därför bör rimligtvis denna kostnads- och tidsplan hållas.

–          Att ta cykeln mellan Höllviken och Trelleborg istället för bilen är nyttigt för både hälsan och miljön. Sträckan är även en viktig del för att skapa ett cykelnät längst hela kusten som vi moderater varit drivande i och som kommer främja turismen, säger Carina Wutzler (M), kommunstyrelsens ordförande.