Carina Wutzlers (M) brev till regeringen.

Mottagande och integration av nyanlända i Vellinge kommun. 

Den 1 mars 2016 trädde ”lagen om mottagande av vissa nyanlända invandrare för bosättning (2016:38)” ikraft. Lagen innebär att en kommun är skyldig, efter anvisning, att ta emot nyanlända som beviljats uppehållstillstånd. Syftet med lagen är ett gemensamt ansvarstagande för mottagande av nyanlända. Ett gemensamt ansvar där statliga myndigheter och kommunerna ska samarbeta för att möjliggöra ett komplext och utmanande uppdrag. Vellinge kommuns målsättning är ett väl fungerande mottagande och som bas för detta har en kommunövergripande handlingsplan för integration tagits fram, med bred politisk förankring. I handlingsplanen belyses förutom arbetet inom kommunens ansvarsområden även samarbetsformer med Arbetsförmedlingen, idéburen sektor, ideella organisationer, Region Skåne, kommunmedborgare mfl. För att kunna omsätta handlingsplanen för integration har ett nytt verksamhetsområde organiserats i kommunens förvaltning för mottagande, etablering, integration och samarbete med andra aktörer.

För Vellinge kommun är tillgången till bostäder den största utmaningen för mottagande av nyanlända. För att följa bosättningslagen har kommunfullmäktige i bred politisk enighet beslutat att ge det kommunala bostadsbolaget i uppdrag att köpa in modullägenheter, att ta fram en modell för att engagera privatpersoner att hyra ut hela/delar av sin fastighet till nyanlända, inventera befintligt fastighetsbestånd för att hitta nya och fler boendelösningar samt köpa in/hyra fastigheter för att klara behovet av bostadsförsörjning.

Kommunen har vidtagit många och omfattande åtgärder för att infria lagen men har stött på en stor mängd hinder som motarbetar etableringsprocesserna och som innebär stora kostnader för kommunen.

– Det är arbetsförmedlingen som har huvudansvaret för arbetsmarknadsåtgärderna. Detta ansvar klarar inte Arbetsförmedlingen idag. Under 2016 fick flera av de nyanlända till Vellinge kommun inte sina etableringssamtal och etableringsplaner inom rätt tid, vilket försvårar och förlänger tiden för etableringen som är en viktig del i integrationsarbetet och vägen mot egen försörjning för den enskilde. Att Arbetsförmedlingen inte har fullgjort sitt uppdrag har dessutom inneburit att kommunen har fått ökade kostnader för försörjningsstöd under de första månaderna.

– Nyanlända som anvisats kommunen har efter en kort period tagit emot sina anhöriga. Detta har skett utan dialog med och information till kommunen. Krav för anhöriginvandring måste vara att den nyanlände själv kan försörja sig och sin familj samt har en tillräckligt stor bostad för familjen att bo i. I Vellinge kommun har anhöriginvandring skett där varken försörjnings- eller bostadskraven uppfyllts av den enskilde. Detta har dels inneburit ökade kostnader för kommunen i form av utredningskostnader och försörjningsstöd och dels inneburit att stora familjer vistas i bostäder som är anpassade efter ensamstående.

– Regelverk för byggnation har försvårat bostadsförsörjningen i kommunen. Långa överklagandeprocesser fördröjer nödvändig byggnation. Regelverk för tillfälliga lösningar måste bli enklare och tydligare. Regelverk som hindrar att flera personer bor i samma lägenhet/hus har omöjliggjort nödvändiga lösningar. Modell för att hyra privata bostäder har tagits fram och prövats. Ett komplicerat regelverk vid uthyrning har gjort att denna modell inte har gett de resultat som det finns behov av.

Ovanstående hinder har inneburit att kommunen trots en utbyggd etableringsorganisation och väl fungerande utbildningsverksamhet endast haft möjlighet att ta emot drygt 60 nyanlända under förra året, av det tilldelade fördelningstalet för år 2016 på 159 personer. Kommunen har under början av 2017 lyckats ta emot ytterligare 60 nyanlända från fördelningstalet för år 2016 men det är fortfarande personer kvar utifrån 2016 års fördelningstal, som vi inte har lyckats ta emot. För år 2017 har Vellinge ett fördelningstal för mottagande av nyanlända på ytterligare 210 personer som vi i dagsläget inte har någon möjlighet att ta emot.

Jag vill genom detta brev uppmana regeringen att vidta nödvändiga åtgärder så att kommunen får förutsättningar att klara lagstiftningens krav.

Regeringen måste säkerställa att:

1. Arbetsförmedlingen klarar av sitt etableringsuppdrag. Jag efterlyser ett förändrat arbetssätt hos Arbetsförmedlingen samt ytterligare resurser till Arbetsförmedlingen för att de ska klara av sitt uppdrag.

2. Försörjningskravet för anhöriginvandring måste efterlevas. Det måste säkerställas att anhöriga som kommer till kommunen kan försörjas av och få bostad genom den närstående som tidigare anvisats kommunen. Kostnaderna ska inte belasta kommunen. Dialogen med och informationen från migrationsverket måste förbättras.

3. Initiativ till bostadsbyggande och andrahandsuthyrning måste underlättas. Olika regelverk måste skyndsamt ses över för att på olika sätt möjliggöra fler bostäder.

4. Anvisningar sker efter dialog med kommunen och när det finns tillgängliga bostäder.

I nuvarande läge ser jag en uppenbar risk i att vi inte kommer att klara vårt åtagande med anledning av ovanstående. Jag vädjar därför till regeringen att vidta nödvändiga åtgärder vad gäller regelförenklingar och resurstillskott för att göra det möjligt för oss att leva upp till lagens krav.

Med vänliga hälsningar
Carina Wutzler
Kommunstyrelsens ordförande
Vellinge kommun