Servicegarantin ska garantera ett effektivt och bra bemötande

Ett av våra vallöften var att införa servicegarantier för att ge kommunens invånare och företagare förbättrad kvalitet och service. På tisdagen behandlade kommunstyrelsen ärendet där garantin föreslås börja gälla från 1 januari 2019.  

Det är viktigt att man som medborgare och företagare känner att man får ett snabbt, kunnigt och bra bemötande i kontakterna med kommunen. Moderaterna vill underlätta för medborgare och företag. En servicegaranti är ett löfte såväl som en upplysning om vad den sökande kan förvänta sig av Vellinge kommun inom tillstånd, tillsyn och lovgivning. Genom servicegarantin vill vi tydliggöra tjänsterna för medborgarna och vad man kan förvänta sig av kvaliteten på tjänsten samt garantera beslut inom en i förväg utlovad tid.

I första skedet kommer servicegarantin innefatta följande tjänster:

  • Ansökan om serveringstillstånd
  • Ansökan om bygg-, mark- och rivningslov, förhandsbesked och anmälan om åtgärd

Om kommunen inte lyckas hålla vad som utlovats enligt servicegarantin ska avgiften reduceras med minst 50 %.

– Kommunen finns till för medborgarna och företagen. Servicegarantin ska garantera ett effektivt och kundvänligt bemötande av medborgare och företagare. Genom garantin vill vi öka fokus på förbättrad service och invånarnas behov. I första skedet införs servicegarantin vid två ansökningsprocesser och under nästa år planerar vi att införa servicegarantin på fler områden, säger Carina Wutzler (M) kommunstyrelsens ordförande